Is het altijd al jouw ultieme droom geweest om een eigen kledingwinkel te beginnen? Dan lijkt de coronatijd wellicht niet direct de beste periode om deze droom te verwezenlijken. Maar waarom eigenlijk niet? Juist in deze tijd is echter weer gebleken hoe belangrijk de digitale wereld is en hoe fijn het is om gewoon je dromen waar te blijven maken. Het leven is immers ongrijpbaar en je moet er zelf iets van maken. Een online kledingwinkel starten tijdens de coronacrisis? Waarom niet?!
Voordat je een online kledingwinkel (of ieder ander soort bedrijf start) moet je echter wel met een aantal dingen rekening houden. Wat is je plan? Wat is je uiteindelijke doel? Welke producten ga je verkopen? Maak je deze zelf of importeer je deze ergens vandaan? Hoe kun je van een online kledingwinkel echt iets unieks maken. Iets waardoor je opvalt bij de consument. Laten we immers eerlijk zijn, er zijn al genoeg andere online kledingwinkels. Jij moet dus iets laten zien waardoor zij overtuigd zijn om bij jou te kopen. Dat is de eerste stap naar succes. Hier volgen nog 5 tips bij het maken van een vliegende start.
1. Onderschat het niet
De grootste fout die je als beginnend ondernemer kunt maken is onderschatten hoeveel tijd dit in beslag zal nemen. Zeker in het begin. Het is niet enkel een kwestie van een mooie website maken, je inschrijven bij de KvK en hopen dat de klanten vanzelf komen aanwaaien. Het is iets waar je vaak uren per dag aan kwijt bent, ook nog naast je werk in loondienst. Onderschat daarom zeker niet hoeveel tijd en energie kost. Je agenda zal de komende maanden echt volledig volstaan.
Bedenk daarom goed of dit écht je droom is en of je er alles aan wilt doen om deze te verwezenlijken. Je moet echt van het werk kunnen genieten. Als je enkel een online kledingwinkel start om zo hopelijk snel veel geld te verdienen, dan kom je al snel van een koude kermis thuis en hou je het nooit lang vol.
2. Begin met het maken van een bedrijfsplan
Nog voordat je de winkel start, is het belangrijk om met een goed bedrijfsplan te komen. Dit bedrijfsplan hoef je niet direct aan iemand te laten zien. Het kan ook gewoon voor jezelf blijven en de nodige handvaten opleveren.
Investeer eerst in een fijn notitieboek van Moleskine en begin met brainstormen. Schrijf op wat je plannen zijn met het bedrijf, hoe je deze precies gaat uitwerken, hoe je potentiële klanten kunt bereiken, wat voor producten je wil verkopen én waarom. Een dergelijk bedrijfsplan biedt niet alleen handvaten voor jezelf, maar ook voor mogelijke investeerders van het bedrijf. Een bank zal bijvoorbeeld zelden een lening bieden als deze niet ziet waar het geld in wordt gestopt en of dit een daadwerkelijke kans op slagen heeft.
3. Zelf kleding maken
Er zijn genoeg online kledingwinkels die kleding importeren vanuit andere landen en deze vervolgens doorverkopen. Dat kan succesvol zijn, maar erg uniek is het niet. Om anders te zijn al die andere ondernemers en sneller een groot klantenbestand op te bouwen, kan het dan ook verstandig zijn om vooruitstrevend te denken en met creatieve ideeën te komen. Ben je bijvoorbeeld super goed in het bedenken van fashion en het ontwerpen en maken van eigen kledingstukken? Maak hier dan gebruik van. Dat is natuurlijk wel een stuk arbeidsintensiever, maar handgemaakte kledingstukken doen het wel altijd héél goed. Pak daarom je schetsboek van moleskine.nl erbij en werk een aantal ideeën uit. Voordat je het weet heb je een echt succesnummer in handen!